01.11.2022 15:37
5746
Sayılı Kanun’a Ait Uygulama ve Denetim Yönetmeliğinde
Yapılan
Önemli Değişiklikler
Bilindiği
üzere 7263 sayılı ve 7346 sayılı Kanun’lar, 5746 sayılı Kanun’un birtakım
hükümlerini değiştirmiş veya yeni hükümler eklemişti. Söz konusu
değişikliklerin Yönetmeliğe yansıması veya uyumlandırılması ise 25.08.2022
tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan ve 03.02.2021 tarihinden itibaren geçerli
olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe giren söz konusu Yönetmelik
değişiklikleri ile gerçekleştirilmiştir.
Yönetmelikte
yer alan bazı önemli değişiklikler ve eklemeler şu şekildedir:
1. Temel
bilimler ifadesinin desteklenecek programlar olarak değişmesi:
Yönetmeliğin
4/1-t bendinde yer alan “temel bilimler” ifadesi “desteklenecek programlar”
olarak değiştirilmiş ve bu ifadenin yükseköğretim kurumlarının matematik,
fizik, kimya ve biyoloji lisans programları ile Yükseköğretim Kurulundan alınan
görüş üzerine Bakanlıkça belirlenecek diğer programları kapsamadığı
belirtilmiştir.
2. Gelir
vergisi stopajı teşviki uygulaması:
Yönetmeliğin
8/1’inci fıkrasında yapılan değişikle; Ar-Ge, tasarım ve destek personelinin bu
çalışmaları karşılığında elde ettikleri ücretleri üzerinden hesaplanan gelir vergisinden,
01.01.2022 tarihinden önce 193 sayılı Kanun’un 32’nci maddesinde düzenlenen
asgari geçim indirimi, 01.01.2022 tarihinden sonra anılan Kanun’un 23/1-18’inci
bendinde düzenlenen asgari ücret istisnasına isabet eden vergi düşüldükten
sonra kalan vergi tutarının; doktoralı olanlar ile desteklenecek programlardan
birinde en az yüksek lisans derecesine sahip olanlar için %95’i, yüksek
lisanslı olanlar ile desteklenecek programlardan birinde lisans derecesine
sahip olanlar için %90’ı ve diğerleri için %80’i, verilecek muhtasar beyanname
üzerinden tahakkuk eden vergiden indirilmek suretiyle terkin edileceği
düzenlenmiştir.
Yönetmeliğin
10/4’üncü fıkrasında yapılan değişiklikler ve 10/4-c bendine eklenen cümlelerle
gelir vergisi stopaj teşviki kapsamında değerlendirilecek diğer süreler ise şu
şekildedir;
a. Ders
verilmesi ve mentorluk faaliyeti:
i.
Ar-Ge veya tasarım merkezlerinde doktora
mezunu personelin üniversitelerde Ar-Ge ve yenilik alanında ders vermesi
ve bu dersin içeriğinin Ar-Ge, yenilik, teknoloji, inovasyon, girişimcilik gibi
hususlarla ilgili olduğunun üniversiteler tarafından tevsik edilmesi ve ilgili
Ar-Ge veya tasarım merkezi yönetimi tarafından onaylanarak Bakanlığa
bildirilmesi veya
ii. Ar-Ge ve tasarım personelinin,
4691 sayılı Kanun kapsamında kurulan teknoloji geliştirme bölgelerinde bulunan girişimcilere
mentorluk yapması ve bu mentorluk faaliyetinin, teknoloji geliştirme
bölgesi yönetici şirketi tarafından tevsik edilmesi ve ilgili Ar-Ge veya
tasarım merkezi yönetimi tarafından onaylanarak Bakanlığa bildirilmesi
durumunda,
mentorluk
faaliyeti ve ders saatine karşılık gelen sürelerin toplamda haftalık 8 saati
aşmamak şartıyla, bu çalışmaları gelir vergisi stopajı
teşviki kapsamında değerlendirilecektir.
b. Uzaktan
çalışma esası:
Teşvik
kapsamında Ar-Ge veya tasarım merkezlerinde çalışan personelin toplam sayısının
veya teşvike konu edilen toplam çalışma sürelerinin %20’sini aşmamak
kaydıyla belirtilen durumlar haricinde bu merkezler dışında geçirilen süreler
de ilgili Ar-Ge veya tasarım merkezi yönetimi tarafından Bakanlığa bildirilmesi
durumunda gelir vergisi stopajı teşviki kapsamında değerlendirilecektir.[1]
Buna göre, Ar-Ge veya tasarım merkezi dışında
geçirilen sürelerde gelir vergisi stopaj teşviki uygulamasının usul ve esasları
27.05.2022 tarihinde yayımlanan 5746 sayılı Kanun’a ilişkin 9 seri no.lu Tebliğ
ile 12.10.2021 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yürürlüğe girmiştir.
Diğer yandan, uzaktan çalışma hesabında
geçerli olan %20’lik kanuni oran Cumhurbaşkanına tanınan yetki ile önce %50
olarak uygulanmış daha sonra ise 5806 sayılı karar uyarınca
21.07.2022-31.12.2023 tarihleri arasında geçerli olacak şekilde %75’e
çıkartılmıştı.
c.
Merkez dışında gerçekleştirilen faaliyetler
ile lisansüstü/doktora eğitimi için dışarıda geçirilen süreler:
Ar-Ge veya tasarım merkezlerinde çalışan
Ar-Ge veya tasarım personelinin bu merkezlerde yürüttüğü projelerle doğrudan
ilgili olmak şartıyla, proje kapsamındaki faaliyetlerin bir kısmının Ar-Ge veya
tasarım merkezi dışında yürütülmesinin zorunlu olduğu durumlarda, Ar-Ge veya
tasarım merkezi yönetiminin onayının alınması ve Bakanlığın bilgilendirilmesi
kaydıyla, merkez dışındaki bu faaliyetlere ilişkin ücretlerin yüzde yüzünü
aşmamak şartıyla Cumhurbaşkanınca belirlenen kısmı ile Ar-Ge veya
tasarım merkezlerinde çalışan Ar-Ge veya tasarım personelinin yüksek
lisans yapanlar için bir buçuk yılı, doktora yapanlar için iki yılı geçmemek
üzere Ar-Ge veya tasarım merkezi yönetimi tarafından Bakanlığa
bildirilmesi şartıyla merkez dışında geçirdiği sürelere ilişkin ücretlerin
yüzde yüzünü aşmamak şartıyla Cumhurbaşkanınca belirlenen kısmı gelir
vergisi stopajı teşviki kapsamında değerlendirilecektir.
3.
Sigorta primi desteğindeki haftalık çalışma saati
konusu:
Yönetmeliğin 11/8’inci fıkrasında yer alan ve
değişiklik öncesinde kapsama giren personel için uygulanan sigorta primi
desteğindeki Ar-Ge, yenilik ve tasarım faaliyetlerinin haftalık 45 saati
doldurması halinde çalışılan haftaya ilişkin hafta tatili sigorta primi işveren
hissesi desteği uygulamasında dikkate alınmaktaydı. Son düzenlemeyle birlikte,
“haftalık 45 saat” ibaresi “işyerinin haftalık çalışma saatinin tamamı”
olarak değiştirilmiştir. Buna göre ilgili personel haftalık 45 saati
dolduramasa dahi işyerinin haftalık çalışma saatinin tamamında çalışmış olması
halinde hafta tatili sigorta primi işveren hissesi desteği uygulamasına
alınacaktır.
Sigorta primi desteğindeki çalışma saatine
ilişkin ibare değişikliğini 5746 sayılı Kanun'a ait 9 seri no.lu Tebliğ
ile gelir vergisi stopaj teşvikindeki süre hesabına ilişkin açıklamalar ile
değerlendirmek gerekmektedir. Buna göre, anılan Tebliğ'in;
"(6) Tam zamanlı olarak merkezde çalışan bir
personelin, hak kazanılmış hafta tatili veya hafta sonları
çalışılmayan işletmelerde hafta sonları ile 2429 sayılı Kanunda belirtilen
tatil günlerinde çalışmaması ve yıllık ücretli iznini kullanması durumunda bu
sürelere isabet eden ücretler de teşvik kapsamındadır." fıkrasıyla
haftada 5 gün çalışan işletmeler için Cumartesi gününün de hafta tatili
içerisine dahil olduğu ve teşvik kapsamında olduğu belirtilmiş ve yine
Tebliğ'in;
"(8) Teşvik aylık bazda uygulandığından merkez veya
bölge içinde ve dışında geçirilen sürelerin hesabında haftalık 45 saati
geçmeyecek şekilde aylık çalışma süreleri dikkate alınacaktır. İlgili
aylarda çalışılan iş günü sayısı ve günlük çalışma saatine göre hesaplamalar
değişebilir..." fıkrasıyla beraber Tebliğ’de yer alan
diğer örnekler incelendiğinde merkezde çalışılan teşvikli süre hesaplanırken
haftalık 45 saati geçmeyecek şekilde ilgili haftada ve ayda fiilen çalışılan
günler için hesaplanan toplam çalışma saatinin baz alınması gerekecektir.
Burada bir noktaya daha temas etmek
gerektiğini düşünüyoruz. Yönetmeliğin 11/8’inci fıkrasının ikinci cümlesi “kapsama
giren personelin ay içindeki çalışmalarının tamamının Ar-Ge, yenilik
veya tasarım faaliyetleriyle ilgili olması halinde yıllık ücretli izin süreleri
ile 2429 sayılı Kanun’da belirtilen tatil günlerine isabet eden ücretler de bu
destek kapsamında değerlendirilir.” şeklindedir. Buna göre bu cümlede yer
alan “ay içindeki çalışmalarının tamamının” ifadesini Yönetmeliğin 10/3’üncü
maddesine uygun olarak anılan Tebliğ’in 6’ncı fıkrasında yer alan “tam zamanlı
olarak merkezde çalışan personelin…” ifadesiyle beraber değerlendirilmesi
gerektiğini ve esasında ay içi çalışmaların tamamı ifadesiyle tam zamanlı
çalışan personelin kastedildiğini düşünmekteyiz.
Öyle ki, 2008/85 sayılı SGK Genelgesi’nde de kapsama
giren personelin ay içindeki çalışmalarının tamamının Ar-Ge ve yenilik
faaliyetleri ile ilgili olması halinde, hak kazanılmış hafta tatili ve yıllık
ücretli izin süreleri anılan Kanun kapsamında değerlendirilecek, buna karşın Ar-Ge
ve yenilik faaliyetlerinde kısmi zamanlı olarak çalışan personelin hak
kazanılmış hafta tatili ve yıllık ücretli izin süreleri sigorta primi işveren
hissesi desteği uygulamasında dikkate alınmayacaktır. Kaldı ki kısmi zamanlı
bir iş ilişkisinde personelin hafta tatiline hak kazanması mümkün değildir.[2] Anlaşılan
o ki yasa koyucu Ar-Ge faaliyetini kesintiye uğratma ya da süreksizleştirme
tehlikesini barındıran bu tip bir çalışma biçimini teşvik etmekten kaçınmıştır.
Sonuç olarak, çeşitli sebeplerle çalıştığı işyerinde
haftalık çalışma saatinin tamamında Ar-Ge faaliyetinde bulunamayan ve
dolayısıyla hafta tatiline hak kazanamayan bir Ar-Ge personelinin 4875 sayılı İş
Kanunu gereği tam zamanlı iş sözleşmesi kapsamında merkezde çalışması halinde
aynı ayda kullanmış olduğu yıllık izin ya da resmî tatillerden kaynaklı olarak
sigorta primi işveren hissesi desteğinden yararlanabilmesi imkân dahilinde
olabilecektir.
4.
Desteklenecek programlara yönelik destekler:
Yönetmeliğin 15/1’inci fıkrasında yer alan “temel
bilimler alanlarında” ibaresi “desteklenecek programlardan” şeklinde
değiştirilmiş ve 3’üncü fıkraya ek ibare olarak Yükseköğretim Kurulundan alınan
görüş üzerine Bakanlıkça belirlenecek diğer programlardan mezun personelin ise
03.02.2021 (dahil) tarihinden sonra işe alınması ve ilgili işletmede ilk kez
istihdam edilmesinin söz konusu destekten[3]
yararlanılabilmesi için esas olduğu belirtilmiştir.
5.
Ar-Ge ve tasarım merkezlerinin denetlenmesi:
Yönetmeliğin 21/11’inci fıkrasında yer alan “iki”
ibaresi “üç” şeklinde değiştirilerek Ar-Ge merkezleri ile tasarım merkezlerinin
Değerlendirme ve Denetim Komisyonu tarafından en geç üç yılda bir denetlenmesinin
hukuken önü açılmıştır.
Buna ilaveten, Yönetmeliğe eklenen 21/A
maddesi ile Ar-Ge ve tasarım projelerinin en az bir yıldır faaliyette bulunan
teknoloji geliştirme bölgelerinin yönetici şirketleri tarafından denetlenmesi
de Bakanlık tarafından yapılacak görevlendirmeye istinaden mümkün olabilecektir.
6.
Girişim sermayesi yatırımları:
5746 sayılı Kanun kapsamında Ar-Ge
indiriminden yararlanan kurumlar vergisi mükelleflerinin girişim sermayesi uygulamalarıyla
ilgili olarak Yönetmeliğe ek bir madde eklenmiştir. Buna göre;
i.
01.01.2022 tarihinden itibaren verilecek
yıllık kurumlar vergisi beyannamesinde 5746 sayılı Kanun’un 3’üncü maddesi
kapsamında yararlanılan indirim tutarı 1.000.000 Türk lirası ve üzerinde
olan kurumlar vergisi mükellefleri tarafından, bu tutarın yüzde ikisi
pasifte geçici bir hesaba aktarılacaktır.
ii.
Bu fıkra kapsamında aktarılması gereken tutar
yükümlülüğü, yıllık bazda 20.000.000 Türk lirası ile sınırlıdır.
iii.
Bu tutarın, geçici hesabın oluştuğu yılın
sonuna kadar Türkiye’de yerleşik girişimcilere yatırım yapmak üzere kurulmuş;
1) girişim sermayesi yatırım fonu paylarının satın alınması, 2) girişim
sermayesi yatırım ortaklıkları, 3) 4691 sayılı Kanun kapsamındaki
kuluçka merkezlerinde faaliyette bulunan girişimcilere sermaye olarak konulması
şarttır.
iv.
Söz konusu tutarın ilgili yılın sonuna kadar
aktarılmaması halinde, bu Kanun kapsamında yıllık beyanname üzerinden indirim
konusu yapılan tutarın %20’si, ilgili yılda yararlanılan Ar-Ge indirimine konu
edilemez.
v.
Bu tutar nedeniyle zamanında alınmayan
vergiler vergi ziyaı cezası uygulanmaksızın tarh edilir.[4]
[1] Cumhurbaşkanı, yüzde yirmi olarak belirlenen bu oranı belirleyeceği
bölgesel ve/veya sektörel alanlarda yüzde yetmiş beşe kadar artırmaya veya
tekrar kanuni oranına kadar indirmeye yetkilidir.
[2] Ancak bir yıllık çalışma süresini dolduran kısmi süreli çalışan
personelinse yıllık izin hakkı bulunmaktadır.
[3] Ar-Ge personelinin her birine ödedikleri aylık ücretin o yıl için
uygulanan asgari ücretin aylık brüt tutarı kadarlık kısmı, kamu personeli hariç
olmak üzere iki yıl süreyle, Bakanlık bütçesine konulacak ödenekten karşılanır.
[4]
Cumhurbaşkanı bu fıkrada yer alan tutar ve oranları birlikte ya da ayrı ayrı
sıfıra kadar indirmeye, beş katına kadar artırmaya yetkilidir.