12.12.2024 10:13
Bülten No: 2024/7
Bülten Tarihi: 12.12.2024
Konu: Amortisman Listesine İlave
Edilen Kıymetler ile Taşıt Tanıma Sisteminin Amortismana Tabi Olması Hk.
Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliği (Sıra No: 333)’nde Değişiklik Yapılmasına Dair Tebliğ (Sıra No:
576) 07.012.2024 tarihli ve 32745 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanarak
yürürlüğe girmiştir.
Yapılan düzenleme ile 333 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin ekinde yer alan amortisman listesine yeni bir satır eklenmesi suretiyle “plaka tanıma sistemi”nin 5 yıl olan faydalı ömrü 2 yıl olarak, %20 olan normal amortisman oranı ise %50 olarak değiştirilmiş ve taşıt tanıma sistemi amortisman listesine eklenmiştir. Buna göre amortisman listesinin 3.49.1. satırı değiştirilmiş ve listeye 3.49.10. satırından sonra gelmek bir satır eklenmiştir.
Taşıt tanıma
sisteminin 2024 yılı birim maliyeti dikkate alındığında, söz konusu iktisadi
kıymetlerin amortisman listesine alınmasının bazı tereddüt ve duraksamalara
neden olduğu görülmektedir. Zira 213 sayılı VUK’un 313’üncü maddesine göre işletmede kullanılan
ve değeri (556 Sıra No.lu VUK Genel Tebliği ile 1.1.2024’ten itibaren 6.900,00
TL) aşmayan alet, edevat, mefruşat ve demirbaşlar amortismana tabi
tutulmayarak doğrudan doğruya gider yazılabilmektedir.
31.01.2025 tarihine
kadar Ulusal Taşıt Tanıma Sistemine kaydolunması zaruriyeti sebebiyle taşıtlara
monte edilecek olan taşıt tanıma biriminin/sisteminin 2024 yılı birim maliyeti
KDV hariç 1.810,00 TL olup, 2025 yılı birim maliyeti ise TÜİK tarafından bir
önceki yıl için belirlenen yıllık (Yİ-ÜFE) oranında artırılarak tespit
edilecektir. Bu itibarla, ilk bakışta söz konusu demirbaşların amortismana tabi
tutulmayarak doğrudan gider yazılabileceği düşünülebilir. Ancak VUK’un anılan
maddesinde iktisadi ve teknik bakımdan bütünlük arz edenlerde amortismana tabi
olma sınırının topluca dikkate alınması gerektiği belirtilmektedir.
Bu minvalde Gelir
İdaresi Başkanlığının da işte kullanılan (özmal/kiralık) taşıtları aynı
ekonomik/iktisadi faaliyet içerisinde bir bütünlük oluşturduklarını değerlendirdiği
anlaşılmaktadır. Bu nedenle bu taşıtların taşıt tanıma sistemi alış faturalarındaki
tutarların topluca ele alınarak anılan maddede yer alan amortisman sınırının aşılması
halinde söz konusu tutarların amortisman yoluyla giderleştirilmesi gerektiği düşünülmektedir.
Mükelleflerin dönem matrahını etkileyen bu husus nedeniyle konuya hassasiyetle
yaklaşmaları tavsiye edilmektedir.
Bilgilerinize sunulur.
Mustafa
Baturhan Gençaslan
Yeminli
Mali Müşavir