01.11.2022 15:43
Alt Yükleniciye (Taşerona) Devredilen Tadil, Bakım ve Onarım Hizmetleri
Kısmi
Tevkifat Kapsamında Mıdır?
3065
sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun “vergi sorumlusu” başlığıyla hüküm altına
alınan 9’uncu maddesinin birinci fıkrasında; mükellefin Türkiye içinde ikametgâhının,
işyerinin, kanunî merkezi ve iş merkezinin bulunmaması hallerinde ve gerekli
görülen diğer hallerde Maliye Bakanlığının vergi alacağının emniyet
altına alınması amacıyla vergiye tabi işlemlere taraf olanları verginin
ödenmesinden sorumlu tutabileceği belirtilmiştir.
Buna
göre ilgili fıkrada vurgulandığı üzere Maliye Bakanlığı, gerekli gördüğü
diğer hallerde de verginin ödenmesinden işleme taraf olanları sorumlu tutma
yetkisine haizdir. Maddede belirtilen işlemlere taraf olanlar ise, kendisine
mal teslim edilen veya hizmet ifa edilen kişi ve/veya kurumlardır. Bunlar,
verginin tam olarak kesilip ödenmesinden ve bununla ilgili diğer ödevleri
yerine getirmekten mükellef gibi sorumlu olacaklardır.
Bilindiği
üzere, kısmi tevkifat kapsamındaki işlemleri belirlemeye Maliye Bakanlığı
yetkili olup Bakanlık anılan yetkisini Katma Değer Vergisi Genel Uygulama
Tebliği’nin (KDVGUT) (I/C-2.1.3.) bölümünde yer alan tevkifata tabi işlemler bakımından
kullanmıştır. Bakanlık, kısmi tevkifata tabi işlemleri, tevkifat sorumlularını
ve tevkifat oranlarını da Kanun’un kendisine cevaz verdiği yetkisi kapsamında
belirlemiştir.
Anılan
Tebliğ’in (I/C-2.1.3.1/b) ayırımında sayılan “belirlenmiş alıcılara” karşı ifa
edilen makine, teçhizat, demirbaş ve taşıtlara ait tadil, bakım ve onarım
hizmetlerinde alıcılar tarafından (7/10)[1]
oranında KDV tevkifatı uygulanacağı belirtilmiş ve söz konusu alıcılara ait
veya bunlara tahsis edilen ve faaliyetlerinin yürütülmesinde kullanılan
makine, teçhizat, demirbaş ve taşıtlara ait tadil, bakım ve onarım
hizmetlerinin tevkifat kapsamında olduğu ifade edilmiştir.
Ancak
Tebliğ’in bu bölümünde, yüklenici tarafından alt yükleniciye devredilen, tadil,
bakım ve onarım hizmetlerinin tevkifat kapsamında yer alıp almadığına yönelik
olarak herhangi bir düzenlemeye yer verilmemiştir.
Öte
yandan, taşeronlara ilişkin özel düzenlemeye KDVGUT’nin (I/C-2.1.3.2.1.)
bölümünde yer alan yapım işlerinde rastlamaktayız. Buna göre,
yüklenicileri tarafından tamamen veya kısmen alt yüklenicilere veya daha alt
yüklenicilere devredilen yapım işlerinde, işi devreden vergi sorumlusu her
yüklenici tarafından, kendisine ifa edilen hizmete ait KDV üzerinden tevkifat
yapılması gerektiği belirtilmiştir. Ayrıca, tevkifat uygulaması kapsamındaki
işin bir kısmının alt yüklenicilere devredilmesi halinde, devir işlemlerinin
yazılı bir sözleşmeye dayanıp dayanmaması tevkifat uygulaması bakımından önem arz
etmemektedir.
Görüldüğü
üzere Bakanlık kendisine tanınan yetki çerçevesinde çok spesifik bir sorumluluk
alanı oluşturmuş ve alt yüklenicilere devredilen yapım işlerinin de kısmi
tevkifat kapsamında olması gerektiğini düzenlemiştir. Ancak Bakanlığın yazımızın
konusunu oluşturan işlemler çerçevesinde alt yüklenicilere devredilen tadil, bakım
ve onarım hizmetleri için Tebliğ düzeyinde bu yönde bir düşüncesinin olmadığını
anlamaktayız. Dolayısıyla, Bakanlık taşere edilen işlerden kaynaklı olarak
hesaplanan katma değer vergisinin Hazineye intikal etmesi noktasında bir risk
görmemiş ve vergi alacağının emniyet altında olduğunu ve tahsil edilebilir
niteliğini muhafaza ettiğini düşünmüştür.
Ancak Bakanlık “… Genel Müdürlüğünün alarm
sistemlerinin ve ilgili makinelerinin tadilatı, onarımı ve periyodik bakımı
işini üstlenen asıl yükleniciye alt taşeron olarak hizmet verecek
mükellefin asıl yüklenicinin belirlenmiş alıcılar kapsamında olmamasına karşın söz
konusu hizmete ilişkin düzenlenecek faturada katma değer vergisi tevkifatı
uygulanıp uygulanmayacağı hususunda” kendisine yöneltilen soru ve görüş
talebi karşısında uygulamaya dönük olarak açıklamada bulunmuştur.[2]
Buna göre, “yüklenicinin Tebliğin (I/C.2.1.3.1/b)
ayırımında sayılan belirlenmiş alıcılar arasında yer alması halinde alt taşeron
olarak Şirketiniz tarafından verilen makine teçhizat ve demirbaşlara ait
tadilat, bakım ve onarım işleri, Tebliğin (2.1.3.2.3.) bölümünde belirtilen
makine, teçhizat, demirbaş ve taşıtlara ait tadil, bakım ve onarım hizmetleri
kapsamında değerlendirildiğinden söz konusu hizmetler için (5/10) oranında KDV
tevkifatı uygulanması gerekmektedir.
Diğer taraftan,
yüklenicinin Tebliğin (I/C-2.1.3.1/b) ayrımında sayılan belirlenmiş alıcılar
arasında yer almaması halinde ise, söz konusu hizmetler için Şirketiniz
tarafından düzenlenecek faturalarda hesaplanan KDV üzerinden tevkifat
uygulanmayacaktır.” şeklinde görüş beyan etmiştir.
Buna göre Bakanlık, taşerona devredilen hizmetin
belirlenmiş alıcılara ifa edilmesi durumunda tevkifat kapsamına girdiğini
belirtmiştir. Ancak Bakanlık, tevkifat düzenlemesi için Kanun’un kendisine tanıdığı
geniş yetkiyi Tebliğ bazında kullanmaktan çekinirken özelge bazında yaptığı bir
açıklamayla bu yetkisini kullanmaya çalışmasının hukuken ne kadar isabetli
olduğu ve doğru sonucu verdiği ise müphemdir. Sonuç olarak Bakanlık, tevkifatın
kapsamını genişletmiş ve alt yükleniciye devredilen tadil, bakım ve onarım
hizmetlerini kısmi KDV tevkifatı içerisinde değerlendirmiştir.
Diğer yandan, KDVGUT’nin “Kamu Özel İş
Birliği Modeli ile Yaptırılan Sağlık Tesislerine İlişkin İşletme Döneminde
Sunulan Hizmetlerde Tevkifat Uygulaması” başlıklı bölümü 30 seri no.lu Katma
Değer Vergisi Genel Uygulama Tebliği ile 14.02.2020 tarihinde yürürlüğe
girmiştir. İlgili bölümde yer alan “Kamu Özel İş Birliği Modeli ile Yaptırılan
Sağlık Tesislerine İlişkin İşletme Döneminde Alınacak Hizmetlerde
Uygulanacak Tevkifat Oranları” başlıklı tablonun “Hizmeti Bilfiil İfa
Eden Alt Yükleniciden Yapılacak Tevkifat” başlıklı sütununda “Diğer Tıbbi
Ekipman Destek Hizmeti” ile “Mefruşat Hizmeti”nin “Makine, Teçhizat, Demirbaş
ve Taşıtlara Ait Tadil, Bakım ve Onarım Hizmetleri” kapsamına girdiği ve bu
doğrultuda tevkifat uygulanmayacağı ifade edilmesine karşın, tablonun en
altında yer alan dipnotta hizmetin belirlenmiş alıcılara ifa edilmesi durumundaysa
tevkifat uygulanması gerektiği belirtilmiştir.[3]
Dolayısıyla, Bakanlığın kendisine tanınan
yetkiyi kullanarak adı geçen bölüm içerisinde özel bir düzenleme yaptığı
anlaşılsa da yazımızın konusunu oluşturan hizmet/hizmetlerin hizmeti bilfiil
ifa eden alt yüklenici tarafından yüklenici olan belirlenmiş alıcılara ifa
edilmesi halinde tevkifat uygulanması gerektiğini belirtmesinin idarenin/Bakanlığın
daha önce özelge düzeyinde açıklamış olduğu görüşüyle paralel olduğu sonucunu
göstermektedir.[4]
Sonuç olarak, Bakanlığın iradesinin bu
şekilde tezahür etmeye devam edeceği bir durumda mükelleflerin ileride herhangi
olumsuz bir durumla karşılaşmamak adına bu tip işlemler içerisine girmeden
evvel gerek yazımızda alıntılanan Bakanlık görüşü özelgeyi gerekse de KDVGUT’de
yer alan yüklenici/alt yüklenici düzenlemelerini dikkate almalarını tavsiye
etmekteyiz.[5]
[1] Daha önce 5/10 olan oran 35 seri no.lu Tebliğ ile değişmiştir.
Yürürlük: 01.03.2021.
[2] Gelir İdaresi Başkanlığı İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığının 30.07.2019
tarihli ve 39044742-130[Özelge]-E.618630 sayılı özelgesi. (Mahmut VURAL,
Uygulayıcılar İçin Katma Değer Vergisi, 3. Cilt, Syf. 4166-4167)
[3] Mevzu bahis tadil, bakım, onarım işlemleri için Tebliğ’in ilgili
bölümünde bu minvalde bir düzenleme yer almazken burada tevkifat uygulanması
gerektiğinin belirtilmesi noktasında gerekli dayanağın bulunmadığını
düşünüyoruz.
[4] Tebliğ’de hizmeti bilfiil ifa etmeyen alt yüklenicilerden yapılması
gereken bir tevkifat öngörülmemiştir.
[5] Yazımızda konu edilen durumlar dışında Tebliğ’in (I/C-2.1.3.2.15.)
bölümünde yer alan ticari reklam hizmetleri bahsinde de yüklenici/alt yüklenici
sorumlulukları yer almaktadır.