01.11.2022 14:37
Teknoloji Geliştirme Bölgelerinde
Gerçekleştirilen Oyun Yazılımı Faaliyetlerinde Vergisel Avantajlar ve
Koşullar-I
1.
Giriş
2020 yılında başlayan ve hızlı bir yayılım
sonucunda küresel ölçekte tüm insanlığı etkiler hale gelen pandemi; yaşam
biçimimizin ve alışkanlıklarımızın birçok açıdan değişmesine ve dönüşmesine
sebep oldu. Takip eden 2021 yılında da bu değişim ve dönüşümleri çok şiddetli
bir biçimde hissetmeye devam ettik. Sosyal aktivitelerden ve fiziken bir araya
gelip toplanmalardan kısmen mecburen kısmen de isteyerek uzak kalan insanların
bu dönemde dijital aktivitelerde yoğunca vakit geçirdiği söylenebilir. Tiktok,
instagram, facebook, netflix, vb. mecralarla beraber offline ya da online
oyunlar da sosyalleşmenin birer aracı konumundaydılar.
Öyle
ki, Türkiye Oyun Sektörü 2020 Raporuna[1]
göre; sadece gençler değil yetişkinler de oyun oynuyor. Türkiye’de yetişkinlerin
%79’u mobil oyun oynuyor ve bu oran yetişkin kadınlarda %81,7, erkeklerdeyse %76,5.
Ortaya çıkan data aynı zamanda Türkiye’deki tüm internet kullanıcılarının yüzde
84’ünün en az bir cihaz ile mobil oyun oynadığını göstermektedir.
Türkiye’deki
mobil oyuncuların en sevdiği oyun türü olarak ilk sırada %49,2 ile
aksiyon-macera oyunları yer alırken ikinci ve üçüncü sırada ise, %46,2 ile
puzzle ve %45,7 ile yarış oyunları yer alıyor.
Söz
konusu raporun[2]
23’üncü sayfası “Türkiye’de Android Oyun Dünyası”nı bahis konusu ediyor ve Google
Play’de 171.986 oyun yayıncısı arasında 2.689’dan fazla Türk yayıncı
bulunduğu, Google Play’de 439.890 oyun arasında Türk yayıncıların sunduğu 8.055’ten
fazla oyun bulunduğu, Türk yayıncıların oyunlarının %3’ünün ücretli
kategorisinde, %87’sinin reklam içerdiği ve oyunların %28’indeyse uygulama içi
ödemelerden yararlanıldığı, belirtilmiş.
2020
yılında oyun sektöründe yaşanan olumlu gelişmelerden bir tanesi de bu sektörün
en fazla yatırım alan sektör olarak öne çıkmasıydı. Türkiye’nin ilk unicorn’u
bir oyun firması olan Peak Games oldu. Kısa sürede başarı yakalayan ve hisse
satışı gerçekleştiren Rollic Games gibi firmalar ve üst düzey kalitede (AAA)
oyunlarla yarışacak seviyede satış desteği bulan PC oyunu Mount & Blade
Bannerlord tüm gözlerin oyun sektörüne yönelmesine sebep oldu.[3]
Hyper-casual oyunlarda (hiperbasit oyunlar genellikle oynaması kolay ve ücretsiz
olan mobil video oyunlardır) ülkemizin üretim hızı ve kalitesi arttı.
2.
Yasal
Düzenlemeler ve Bölgedeki Vergisel Avantajlar ve Koşullar
Oyun faaliyetine ilişkin genel sektörel
bilgiler paylaşıldıktan sonra makalenin esas konusu olan teknoloji geliştirme
bölgelerinde (TGB) oyun yazılımı faaliyetinin sahip olduğu vergisel (gelir/kurumlar
vergisi açısından) avantajlar ve koşullar Gelir İdaresi Başkanlığının idari
görüşleri çerçevesinde anlatılmaya çalışılacaktır.[4]
4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanunu’nun
geçici 2’nci maddesine göre; bölgede faaliyet gösteren gelir ve kurumlar
vergisi mükelleflerinin, münhasıran bu bölgedeki yazılım faaliyetlerinden elde
ettikleri kazançları 31.12.2028 tarihine kadar gelir ve kurumlar vergisinden
müstesnadır.
Söz
konusu madde hükmünden yararlanılabilmesi için;
-Bu
Kanun’da tanımlanan teknoloji geliştirme bölgelerinde[5]/teknoparkta/teknokentte[6]
faaliyet gösterilmesi,
-Kazancın
münhasıran bu bölgedeki yazılım faaliyetinden elde edilmesi,
-Bölge
içi ve bölge dışı faaliyetlerden elde edilen kazancın yasal defter kayıtlarında
gerekli ayrımının yapılması, gerekmektedir.
1 seri
no.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinin (Tebliğ) “5.12.2.2. Yazılım ve Ar-Ge
faaliyetlerinden elde edilen kazançlarda kurumlar vergisi istisnasının kapsamı”
başlıklı bölümünde;
“Yapılan düzenlemeyle teknoloji geliştirme
bölgelerinde faaliyet gösteren mükelleflerin, münhasıran bu bölgedeki
yazılım, tasarım
ve Ar-Ge faaliyetlerinden elde ettikleri kazançlar, faaliyete başlanılan
tarihten bağımsız olmak üzere, 31/12/2023 tarihine kadar kurumlar
vergisinden istisna edilmiştir.
Bölgede faaliyette bulunan mükelleflerin
bölge dışında gerçekleştirdikleri faaliyetlerinden elde ettiği kazançlar,
yazılım, tasarım
ve Ar-Ge faaliyetlerinden elde edilmiş olsa dahi istisnadan yararlanamaz…”
Aynı Tebliğin “5.12.2.2.2.
Bölgede faaliyete geçilmeden önce başlatılmış projelerden sağlanan kazançların
istisna kapsamında değerlendirilip değerlendirilmeyeceği” başlıklı bölümünde; “Mükelleflerin
bölgede faaliyete geçtikleri tarih itibarıyla tamamlamış oldukları yazılım,
tasarım ve Ar-Ge’ye dayalı projelerden elde edecekleri kazançların istisna
kapsamında değerlendirilmesi mümkün değildir.
Diğer
taraftan, mükelleflerin bölgede faaliyete geçmeden önce başlayıp, bölgede devam
ettirdikleri yazılım, tasarım ve
Ar-Ge’ye dayalı projelerden sağladıkları kazancın, sadece projenin bölgede
gerçekleştirilen kısmına isabet eden tutarı istisnadan yararlanabilecektir.
Elde edilen kazancın ne kadarının bölgede gerçekleştirilen çalışmalara ilişkin
olduğu, bölgede faaliyete başlanmasından sonra ortaya çıkan maliyetin projenin
başlangıcından tamamlanmasına kadar geçen dönemde oluşan maliyete oranı
kullanılmak suretiyle belirlenecektir. Daha sağlıklı bir sonuç verecekse,
mükelleflerin başka bir yöntem kullanmak suretiyle de (kullanılan doğrudan
işgücü miktarı gibi) bu ayrımı yapabilmeleri mümkün bulunmaktadır.” açıklamalarına yer verilmiştir.
Söz konusu yasal hükümler çerçevesinde yani,
faaliyetin teknoloji geliştirme bölgesinde yürütülerek kazancın münhasıran TGB’deki
faaliyetten kaynaklanmasına yönelik olarak idari görüşlere aşağıda yer verilmiştir.
İstanbul
Vergi Dairesi Başkanlığının 11.06.2020 tarih ve 62030549-125[5-2019/660]-E.409908
sayılı özelgesinde; “… Şirketinizin teknoloji geliştirme bölgesinde yukarıda
yer alan esaslar doğrultusunda oyun yazılımı faaliyetine ilişkin olarak
yaptığı uyarlama, yerleştirme, geliştirme, revizyon ve ek yazılım gibi
faaliyetleri dolayısıyla elde edeceği kazançlar 31/12/2023 tarihine kadar
kurumlar vergisinden istisna olacaktır. Ancak, teknoloji geliştirme bölgesi
dışında gerçekleştirdiğiniz faaliyetlerden elde ettiğiniz kazançlarla ilgili
olarak, yazılım ve Ar-Ge faaliyetlerinden elde edilmiş olsa dahi istisnadan
yararlanılamayacağı tabiidir.” şeklinde görüş beyan edilmiştir.
İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığının 07.09.2017 tarih
ve 62030549-125[10-2015/84]-275726 sayılı özelgesinde; “şirketinizin
Teknopark bünyesinde başlattığı proje ile ilgili olarak, söz konusu
teknoparktan ayrıldıktan sonra vergisel teşviklerden yararlanılamayacağından,
yazılım ve Ar-Ge faaliyetlerinden elde edilmiş olsa dahi daha önce bölgede
geliştirdiğiniz yazılımdan … Teknoparktan ayrıldıktan sonra elde edilecek
kazançlarınızla ilgili olarak anılan istisnadan yararlanmanız mümkün değildir.”
şeklinde görüş beyan edilmiştir.
İstanbul
Vergi Dairesi Başkanlığının 24.08.2017 tarih ve 62030549-125[5-2016/419]-26690
sayılı özelgesinde; “Bölge dışında gerçekleştirilen faaliyetlerden elde
edilen kazançlar istisna kapsamı dışında olduğundan, yurt içi ve yurt
dışında bulunan müşterilerin adreslerinde verilen yazılımların entegre edilmesi
faaliyeti kapsamında elde edilen gelirler kurumlar vergisinden istisna
edilmeyecektir.” şeklinde görüş beyan edilmiştir.
İstanbul
Vergi Dairesi Başkanlığının 08.04.2014 tarih ve 39044742-130-818 sayılı
özelgesinde; “firmanızın ... Teknopark bünyesinde başlattığı projelerin
... Teknoparkta sürdürülebilmesi için, söz konusu bölgede faaliyette
bulunulduğunu gösteren yönetici şirketten alınan bir belgenin, bağlı
bulunduğunuz vergi dairesine verilmesi durumunda, münhasıran bu bölgedeki
yazılım ve Ar-Ge faaliyetleri sonucunda bulduğunuz ürünlerin pazarlanmasından
elde edilen kazançların lisans, patent gibi gayri maddi haklara isabet eden
kısmı, Kanun ve yönetmelik hükümleri ile yukarıda yer alan tebliğde yer alan
açıklamalara uyulmak kaydıyla, faaliyete başladığınız tarihten bağımsız olmak
üzere, 31/12/2023 tarihine kadar kurumlar vergisinden istisna edilmesi
mümkündür. Ancak, bölge dışında gerçekleştirilecek faaliyetlerden elde
edilecek kazançlara, yazılım ve Ar-Ge faaliyetlerinden elde edilmiş olsa dahi
istisna uygulanması mümkün bulunmamaktadır.” şeklinde görüş beyan
edilmiştir.
İstanbul Vergi Dairesi Başkanlığının 14.08.2012 tarih
ve B.07.1.GİB.4.34.16.01-125[5-2012/105]-2555 sayılı özelgesinde; “Buna göre, 4691 sayılı Kanun’da belirtilen
şartların taşınması halinde, Şirketinizin Ankara Bilkent Teknoloji
Geliştirme Bölgesindeki yürüttüğü oyun programları yazılımı faaliyetinden
elde edilen kazançların, 1 seri no.lu Tebliğde yer alan açıklamalar
çerçevesinde kurumlar vergisinden müstesna tutulması mümkündür.” şeklinde görüş beyan edilmiştir.
Buna
göre, yukarıda yer alan idari görüşlerden de anlaşılabileceği üzere, oyun
yazılım faaliyetinin/üretiminin bölge içi sayılan Teknoloji Geliştirme Bölgesi/Teknopark/Teknokentte
yürütülmesi/sürdürülmesi ve elde edilen kazançların yine münhasıran bölge
içindeki oyun yazılım faaliyetinden elde edilmesi kurumlar vergisi istisnasının
uygulanması için gereken temel koşullar olarak karşımıza çıkmaktadır.
Mezkûr Tebliğe göre, teknoloji geliştirme bölgelerinde
yazılım ve Ar-Ge faaliyetinde bulunan şirketlerin, bu faaliyetler sonucu
buldukları ürünleri kendilerinin seri üretime[7]
tabi tutarak pazarlamaları halinde, bu ürünlerin pazarlanmasından elde edilen
kazançların lisans, patent gibi gayri maddi haklara isabet eden kısmı, transfer
fiyatlandırması esaslarına göre ayrıştırılmak suretiyle istisnadan
yararlanabilecektir. Ancak, lisans, patent gibi gayri maddi haklara
bağlanmamış olmakla birlikte uyarlama, yerleştirme, geliştirme, revizyon, ek
yazılım gibi faaliyetlerden elde edilen kazançların istisna kapsamında
değerlendirileceği tabiidir. Üretim ve pazarlama organizasyonu nedeniyle
doğan kazancın diğer kısmı ise istisna kapsamında değerlendirilmeyecektir.
İstisna kazancın belirlenmesi noktasında önem
arz eden konulardan bir diğeri de yukarıdaki paragrafta alıntılanan seri üretime
tabi tutularak pazarlanan ürünler konusudur. Buna göre, bölge içinde üretilen
ve pazarlanarak satışı gerçekleştirilen ürünlerden elde edilen kazancın ne
kadarlık kısmının kurumlar vergisinden istisna tutulacağı hususundaki idari
görüşlere aşağıda yer verilmektedir.
Ankara Vergi Dairesi
Başkanlığının 04.05.2020 tarih ve 84974990-130[KDV
5/İ/GEÇ. 20-2018/03]-131737 sayılı
özelgesinde; “… Yukarıda
yer verilen hüküm ve açıklamalar çerçevesinde; gümrük tarife tespiti
işlemlerinde karşılaşılan sorunları gidermek amacıyla geliştirdiğiniz, TÜBİTAK
tarafından uygun görülerek TEYDEB kapsamında desteklenen ve ODTÜ Teknokent
Ostim Kuluçka Merkezinde yürüttüğünüz gümrük tarife numarası tespiti için ‘Yapay
Zeka ve Anlamsal Ağ Uygulamasının Geliştirilmesi’ (Tarife Anlama Sistemi)
isimli projenizin, ‘……’ adlı internet adresinde tüm dünya kullanıcılarının
hizmetine İngilizce olarak sunularak ürünün satışından elde edilen kazancınızın
transfer fiyatlandırması esaslarına göre gerekli ayrıştırma yapılmak
suretiyle lisans, patent gibi gayri maddi haklara isabet eden kısmı için, 4691
sayılı Kanunun geçici 2 nci maddesi kapsamında istisna hükümlerinden yararlanılması
mümkündür. Öte yandan, ‘……’ adlı internet adresinde kullanıcıların
hizmetine sunulan ürün için siteye alınacak reklam gelirlerine ilişkin
tutarların ise kurumlar vergisi istisnası kapsamında değerlendirilmeyeceği
tabiidir.”
şeklinde görüş beyan edilmiştir.
Tekirdağ Vergi
Dairesi Başkanlığının 27.01.2020 tarih ve 75497510-130[GEC.20-2015-9]-4847
sayılı özelgesinde; “… Teknoloji geliştirme bölgesinde yürüttüğünüz Ar-Ge
çalışmalarına bağlı olarak ortaya çıkan bir ürünün seri üretime tabi tutularak
pazarlanması halinde, bu ürünlerin pazarlanmasından elde edilen kazançların
sadece lisans, patent gibi gayri maddi haklara isabet eden kısmı için,
transfer fiyatlandırması esaslarına göre gerekli ayrıştırma yapılmak suretiyle
istisna hükümlerinden yararlanılabileceği tabiidir.” şeklinde görüş beyan edilmiştir.
Ankara Vergi Dairesi
Başkanlığının 25.01.2019 tarih ve 84974990-130[KDV2/İ/GEÇ20/2016/06]-35748
sayılı özelgesinde; “… Şirketinizin
geliştirdiği oyun yazılımlarının yurt içi ve yurt dışındaki
kullanıcılar tarafından … ve benzeri yurt dışı firmalar aracılığıyla
indirilerek kullanılması karşılığında elde edilen kazançlarınızın (oyun
esnasında yayınlanan reklamlar dolayısıyla elde edilen hasılattan pay almak
suretiyle elde edilenler dahil) 31.12.2023 tarihine kadar kurumlar
vergisinden istisna edilmesi mümkündür. Yukarıda açıklanan şekilde yapılan
faaliyetler, teknoloji geliştirme bölgesinde yürüttüğünüz Ar-Ge ve yazılım
faaliyetlerine bağlı olarak ortaya çıkan bir ürünün seri üretime tabi tutularak
pazarlanması olarak değerlendirilecek ve bu ürünlerden elde ettiğiniz
kazançların sadece lisans, patent gibi gayri maddi haklara isabet eden kısmı
için, transfer fiyatlandırması esaslarına göre gerekli ayrıştırma yapılmak
suretiyle istisna hükümlerinden yararlanılabilecektir.” şeklinde görüş beyan edilmiştir.
Ankara Vergi Dairesi
Başkanlığının 17.04.2014 tarih ve 84974990-130[Geçici
20-2012-03]-381 sayılı özelgesinde; “… GES
yatırımında bulunmak isteyen firmalara şirketiniz tarafından teknoloji
geliştirme bölgesinde gerçekleştirdiği yazılım ve yine kendi firmanızın
mühendislik birikimi ile ürettiği; Türkiye genelinde hangi arazide hangi
teknoloji ile hangi maliyetlerle ne kadar elektrik üretilebileceği ve en kısa
sürede kendisini geri ödeyebilecek optimum yatırım alternatiflerinin neler
olacağına ilişkin ‘GES Proje Raporları’nın satışından elde ettiği kazançların lisans,
patent gibi gayri maddi haklara isabet eden kısmı için, transfer
fiyatlandırması esaslarına göre gerekli ayrıştırma yapılmak suretiyle istisna
hükümlerinden yararlanılması mümkündür. Öte yandan söz konusu GES Proje
Raporlarının satış bedelleri içerisinde yer alan, gayri maddi hak bedeli
dışında kalan mühendislik, üretim ve pazarlama organizasyonuna ilişkin
tutarların ise kurumlar vergisi istisnası kapsamında değerlendirilmeyeceği
tabiidir.” şeklinde
görüş beyan edilmiştir.
İstanbul Vergi
Dairesi Başkanlığının 23.05.2013 tarih ve 62030549-125[5-2012/92]-766 sayılı
özelgesinde; “… şirketinizin teknoloji geliştirme bölgesinde
gerçekleştirdiği yazılım ve uyarlama, yerleştirme, geliştirme, revizyon, ek
yazılım gibi faaliyetlerinden elde ettiği kazançlar 31.12.2023 tarihine kadar
kurumlar vergisinden istisna olup geliştirilen yazılımların seri üretime tabi
tutularak pazarlanması halinde, bu ürünlerin pazarlanmasından elde edilen
kazançların lisans, patent gibi gayri maddi haklara isabet eden kısmı,
transfer fiyatlandırması esaslarına göre ayrıştırılmak suretiyle istisnadan
yararlanabilecek, üretim ve pazarlama organizasyonu nedeniyle doğan kazancın
diğer kısmı ise kurumlar vergisi istisnası kapsamında değerlendirilmeyecektir.
Buna göre, üretilen yazılımların disk, CD veya elektronik ortamda
pazarlanmasından elde edilen kazançların (lisansa isabet eden kısmı hariç)
kurumlar vergisi istisnasından yararlanması mümkün değildir.” şeklinde
görüş beyan edilmiştir.
Buna
göre, yukarıda yer alan idari görüşlerden de anlaşılabileceği üzere, oyun yazılımcıları tarafından geliştirilen oyun
yazılımlarının (oyun esnasında yayınlanan reklamlar dolayısıyla elde edilen
hasılattan pay almak suretiyle elde edilenler dahil) online platformlar dahil çeşitli
mecralarda satışa sunulması veya çeşitli kullanıcılar tarafından indirilerek kullanılması
“seri üretim” kapsamında değerlendirilmekte ve dolayısıyla kurumlar vergisinden
istisna tutulacak kazancın
belirlenmesinde lisans, patent gibi gayri maddi haklara isabet eden kısmı için,
transfer fiyatlandırması esaslarına göre gerekli ayrıştırmanın yapılması
gerektiği belirtilmektedir. Aslında Tebliğ’de yazılım faaliyetinde bulunan
mükelleflerin ortaya çıkardıkları ürünü kendilerinin seri üretime tabi
tutarak pazarlamaları hususu vurgulanmış olsa da idari görüşlerden de görüldüğü
üzere ürünlerin bir aracı vasıtasıyla pazarlanması noktasında istisna kazancın
belirlenmesi açısından herhangi bir farklı metot öngörülmemiştir.
Bu türde bir anlayış benimsedikten
sonraki kritik konuysa gayri maddi hakka isabet eden kısmın nasıl
ayrıştırılacağı ya da ayrıştırılması gerektiğidir. Oyun yazılımı
geliştiricileri projenin maliyetini takip ettikleri 263-Araştırma ve Geliştirme
Giderleri hesabında biriken tutarı dikkate alarak hasılat beklentilerini de oluşturabilirler.
Örneğin, 2020/Mart döneminde başlayan, aynı yılın Temmuz ayında tamamlanan (5
ay süren) ve yapılan harcamaları 263 no.lu hesapta aktifleştirilen projenin
toplam maliyetinin 300.000,00 TL olduğunu varsayalım. Oyun yazılımcısı 300.000,00
TL’ye meydana getirdiği oyunu çeşitli platformlarda kullanıma sunmuş ve bunun
karşılığında banka hesabına havale edilen tutarlar için Ağustos ayından
itibaren her ay 100.000,00 TL tutarında fatura düzenlemiş olsun. 2020 yılı için
elde edilen hasılat 100.000,00*5=500.000, projenin itfa gideri
300.000/5=60.000,00 ve diğer genel gider ve harcamalarsa 40.000,00 TL’dir. Buna
göre, transfer fiyatlandırması esaslarına göre yapılacak ayrıştırma sonucu kurumlar
vergisi istisnası oranı ne olmalıdır? Burada bize göre kurumlar vergisi istisnası
oranı %60 olmalıdır zira, oyun yazılımı projesinin bir aylık maliyeti
300.000,00/5=60.000,00 TL iken, banka kanalıyla elde edilen bir aylık hasılat
ise 100.000,00 TL’dir. Dolayısıyla, oyun yazılımcısının pazarladığı ürününün
60.000,00/100.000,00=0,60’lık kısmı gayri maddi hak kaynaklı olacak kalan
%40’lık kısımsa pazarlama kaynaklı olacaktır. Bu itibarla yukarıda yer alan
veriler itibarıyla oluşacak ticari bilanço karı için beyanname üzerinde %60’lık
kısım için “teknoloji geliştirme bölgelerinde elde edilen kazançlar” bildiriminde
bulunulması geri kalan kısmınsa pazarlama kaynaklı olması nedeniyle
vergilendirilmesi gerekmektedir.
Bununla birlikte, yine TGB’de faaliyette bulunan oyun stüdyoları da
ürettikleri oyun yazılımlarını oyun yayıncıları vasıtasıyla kullanıma
sokmaktadırlar. Ancak Rollic Games ile yapılan röportajdan anlaşılabileceği
üzere oyun stüdyoları ve oyun yayıncıları arasındaki iş modeli yukarıda
belirtilenden farklılık göstermektedir.
Röportajın ilgili
kısmı şu şekildedir;[8]
“Biz geleneksel bir oyun şirketi değiliz. İçeride yazılımcımız yok, oyun
yazmıyoruz, üretmiyoruz. Türkiye’nin her yerinde çok yetenekli yazılımcılar
var. Biz onları dünya vitrinine çıkarıyoruz. Şu anda Türkiye çapında sadece
Rollic’e oyun üreten 48 oyun stüdyosu var. Bunlar da toplam 400 kişiye denk
geliyor. Onlar oyun prototiplerini üretiyorlar. Biz onların oyunlarını
alıyoruz, dünyada hit olabilecek potansiyelde mi diye bakıyoruz, test ediyoruz
ve onlara yazılım feedbeck’i de veriyoruz, ‘teknik olarak bunu yapmanız lazım,
renk paleti şöyle, ilerleme hızı böyle olması lazım’ diyoruz. Onlar oyunu bizim
yönlendirdiğimiz şekilde tamamlıyorlar. Biz de dünyada yayımlıyoruz. Tabii
oyun Rollic’in oluyor, bu stüdyolar da oyunun geliri üzerinden kâr elde
ediyorlar. Yani aslında Rollic Netflix gibi bir platform.”
Aslında, oyun stüdyoları ve oyun yayıncıları
arasındaki iş modeli; oyun stüdyoları tarafından yazılan oyunun yani ortaya
çıkan gayri maddi hakkın oyun yayıncısına kiralanması ve hatta devredilmesi
şeklindedir. Çünkü anlaşıldığı üzere, ortaya çıkan gayri maddi hak oyun
stüdyosu tarafından devre/satışa ya da kiralamaya konu olmakta ve periyodik ya
da tek seferlik düzenlenecek olan fatura karşılığında oyunun geliri üzerinden
bir hasılat elde edilmektedir. Dolayısıyla, bu tip bir iş modelinde TGB’de
faaliyette bulunan oyun stüdyosunun elde ettiği ve istisnaya tabi tutulacak
kazancının tespitinde seri üretim düzenlemesi yerine 11.09.2017
tarih ve 2017/10821 sayılı BKK’da belirtilen ve oyun yazılımı üretimi
için gerçekleştirilen nitelikli harcama ve toplam harcama metodolojisinin
uygulanması gerekmektedir.
Buna
göre, 19.10.2017 tarihinde yürürlüğe giren ilgili BKK gereği bu tarihten sonra TGB’de
başlatılacak projelerden elde edilen kazançlar ile bu tarihten önce başlatılmış
projelerden 30.06.2021 tarihinden sonra elde edilen kazançlara ilişkin istisna
uygulamasında söz konusu BKK dikkate alınacaktır.
3.
Sonuç
Sonuç
olarak, TGB’de 19.10.2017 tarihinden önce (bu tarih dahil) başlatılmış projeler
neticesinde elde edilen gayri maddi hakların 30.06.2021 tarihinden sonra satışı,
devri veya kiralanmasından doğan kazançlar ile 19.10.2017 tarihinden sonra
başlatılmış projeler neticesinde elde edilen gayri maddi hakların satışı,
devri veya kiralanmasından doğan kazançlara ilişkin istisna uygulamasında
ilgili BKK hükümleri dikkate alınacak olup seri üretim kapsamında elde edilen
kazançlara ise yukarıda belirtilen mevzuat hükümlerinin uygulanmasına devam
edilecektir.
[1]
https://www.gaminginturkey.com/turkiye-oyun-sektoru-raporu-2020.pdf
[2] Söz konusu raporun 2021 yılındaki sektörel gelişmeleri ele
alacağı sayısının 2022’nin ilk çeyreğinde yayımlanması beklenmektedir. (Bkz.
https://www.bubitekno.com/genel-haber/gaming-in-turkeyin-geleneksel-oyun-sektoru-raporu-icin-geri-sayim-basladi.html)
[3] A.g.r., syf. 31-32.
Mart
2020’de saat 13:00'de erken erişime açılan Mount & Blade II: Bannerlord,
yayınlandığı saatte 100 bin anlık
kullanıcıya
erişerek yeni bir rekor kırdı. Rollic Games, 168 milyon dolara ABD’li Zynga’ya
resmen satıldı. Yerli mobil oyun şirketi Peak Games, 1,8 milyar dolar
karşılığında, diğer bir deyişle 12 milyar TL’nin üzerinde bir tutara, dünyanın
en büyük oyun firmalarından ABD merkezli Zynga’ya satıldı.
[4] Sonraki yazılarımızda ise 19.10.2017 tarihinde yürürlüğe
giren 11.09.2017 tarih ve 2017/10821 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı (BKK) kapsamında
uygulanan gelir/kurumlar vergisi istisnası ile KDV istisnası ve diğer
istisnalar konu edilmeye çalışılacaktır.
[5] Teknoloji Geliştirme Bölgesi; yüksek/ileri teknoloji kullanan ya da yeni teknolojilere yönelik firmaların, belirli bir üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsü ya da Ar-Ge merkez veya enstitüsünün imkanlarından yararlanarak teknoloji veya yazılım ürettikleri/geliştirdikleri, teknolojik bir buluşu ticari bir ürün, yöntem veya hizmet haline dönüştürmek için faaliyet gösterdikleri ve bu yolla bölgenin kalkınmasına katkıda bulundukları, aynı üniversite, yüksek teknoloji enstitüsü ya da Ar-Ge merkez veya enstitüsü alanı içinde veya yakınında; akademik, ekonomik ve sosyal yapının bütünleştiği siteyi veya bu özelliklere sahip teknoparkı ya da teknokenti ifade eder. (https://teknopark.sanayi.gov.tr/Home/FaqList)
[6] Teknokent (technopole) kavramı daha çok Fransa’da kullanılırken, ABD’de “Araştırma Parkı”, İngiltere’de “Bilim Parkı”, Uzakdoğu’da ise daha çok “Bilim Kenti” veya “Teknoloji Kenti” kavramları kullanılmaktadır. 4691 Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Yasasında ise “Teknoloji Geliştirme Bölgesi” şeklinde tek bir kavram kullanılmaktadır. (http://odtuteknokent.com.tr/tr/hakkinda/teknokent-nedir)
[7] İşletmeler, bir TGB içerisinde başlatıp
sonuçlandırdıkları Ar-Ge veya Tasarım projeleri sonucu elde ettikleri
teknolojik ürünün üretilmesi için gerekli olan yatırımı, Yönetici Şirketin
uygun bulması ve Bakanlığın izin vermesi şartıyla (Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığı Ar-Ge Teşvikleri Genel Müdürlüğü tarafından ilan edilen yüksek
teknoloji alanlarında teknolojik ürün yatırımına izin verilir), herhangi bir
TGB içerisinde yapabilirler. (https://www.yatirimadestek.gov.tr/pdf/assets/upload/dosyalar/detay_teknoloji_gelistirme_bolgelerindeki_girisimlere_yonelik_tesvikler.pdf) Örneğin, Çorum Teknoloji Geliştirme Bölgesi Yönetici
Anonim Şirketi Teknokent bünyesinde faaliyet gösteren firmaların bölgede seri
üretim yapmalarına izin vermemektedir. Firmalar ancak Ar-Ge konusunu oluşturan
ürün veya proje ile ilgili prototip üretimi ile Uygulama Yönetmeliği’nde tarif
edildiği üzere Ar-Ge’ye dayalı sınırlı üretim faaliyetlerini Teknokent içinde
gerçekleştirebilmektedirler. (http://www.corumteknokent.org/SayfaDetay.aspx?VeriGetir=10&Teknokent-Katilim-Kosullari)
[8] https://www.patronlardunyasi.com/haber/Uc-gencin-kurdugu-1-yillik-oyun-sirketi-1-2-Milyara-satildi/238805