01.11.2022 14:01
Kısmi Çalışan Ar-Ge Personelinin Terkin
Edilecek Gelir Vergisi Stopajında İlave Teşvik İmkanı
5746 sayılı Kanun’da araştırma ve geliştirme
faaliyetlerinin desteklenmesi amacıyla ihdas edilen bir takım vergisel teşvik
ve avantajlar bulunmakta olup, anılan Kanun’un 3/2’nci fıkrasında hüküm altına
alınan gelir vergisi stopajı teşviki de bunlardan biridir.
Söz konusu teşvik 193 sayılı Gelir Vergisi
Kanunu’nun (GVK) geçici 75’inci maddesinde kendine ayrıca yer bulmuş olup, “31/12/2023 tarihine kadar, 28/2/2008 tarihli ve 5746
sayılı Araştırma ve Geliştirme Faaliyetlerinin Desteklenmesi Hakkında Kanunun 3
üncü maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen Ar-Ge, tasarım ve destek
personelinin, bu çalışmaları karşılığında elde ettikleri ücretleri üzerinden
asgari geçim indirimi uygulandıktan sonra hesaplanan gelir vergisinin;
doktoralı olanlar ile 5746 sayılı Kanun kapsamındaki temel bilimler
alanlarından birinde en az yüksek lisans derecesine sahip olanlar için yüzde
95’i, yüksek lisanslı olanlar ile temel bilimler alanlarından birinde lisans
derecesine sahip olanlar için yüzde 90’ı ve diğerleri için yüzde 80’i verilecek
muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden indirilmek suretiyle
terkin edilir. Bu süre içerisinde, anılan maddenin bu maddeye aykırı olan hükmü
uygulanmaz.” amir
hükmü olarak yürürlüktedir.
5746 sayılı Kanun’a ilişkin olarak yayımlanan
4 Seri No.lu Genel Tebliğ’de ise anılan Kanun’da yer alan gelir vergisi stopajı
teşviki uygulamasına yönelik açıklamalar yapılmıştır.
İlgili Tebliğ’in 3/8’inci fıkrasına göre kısmi
çalışma halinde, personelin ar-ge faaliyetine ayırdığı zamanın toplam
çalışma zamanına oranı dikkate alınmak suretiyle bulunan ücret tutarları ar-ge
harcaması olarak dikkate alınacak ve gelir vergisi stopaj teşvikinden
yararlandırılacaktır. Tebliğ’in 3/16’ncı fıkrasına göre; ar-ge personelinin ar-ge
faaliyeti kapsamında fazla mesai dahil çalıştığı süreye ilişkin ücret üzerinden
hesaplanan vergi tutarına öncelikle 265 Seri No.lu Gelir Vergisi Genel
Tebliği’nde belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde asgari geçim indirimi
uygulanacak olup asgari geçim indirimi mahsubu yapıldıktan sonra kalan gelir
vergisi tutarının doktoralı olanlar ile temel bilimler alanlarından birinde
en az yüksek lisans derecesine sahip olanlar için yüzde 95’i, yüksek lisanslı
olanlar ile temel bilimler alanlarından birinde lisans derecesine sahip olanlar
için yüzde 90’ı ve diğerleri için yüzde 80’i her bir personel bazında muhtasar
beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden indirilmek suretiyle terkine konu
edilecektir.
Yine Tebliğ’in 8/3’üncü fıkrasına göre, 5746
sayılı Kanun’un 3/2’nci fıkrasında belirtilen ar-ge personelinin ücretlerine
ilişkin teşvik, GVK’nın geçici 75’inci maddesinde yer alan düzenlemeye göre, 31.12.2023
tarihine kadar ödenen ücretlerin vergiden müstesna tutulması yerine,
muhtasar beyanname üzerinden ücret ödemelerine ilişkin tahakkuk eden vergiden asgari
geçim indirimi uygulandıktan sonra terkin edilmek suretiyle uygulanmaktadır[1].
Söz konusu Tebliğ’de verilen örneklerde de belirtilen metodun uygulandığı
görülmektedir. Tebliğ ekinde yer alan ar-ge kapsamında verilecek gelir vergisi
stopajına ilişkin bildirimde “terkin edilecek tutara ilişkin bilgiler” tablosunda
yer alan “mahsup edilebilecek asgari geçim indirimi” sütununa ilişkin olarak;
“bu satırda, 265 seri numaralı Gelir Vergisi Genel Tebliğ’ine göre düzenlenen
asgari geçim indirimi bordrosunda teşvik kapsamındaki her bir işçi için
hesaplanan asgari geçim indirim tutarları gösterilecektir.” dipnotu
paylaşılmıştır.
Uygulamaya yönelik olarak Gelir İdaresi
Başkanlığı tarafından yayımlanan “muhtasar ve prim hizmet beyannamesi düzenleme
kılavuzu 1003A”nın ekler başlığı altındaki “ar-ge kapsamında gelir vergisi stopajı
teşvikine ilişkin bildirim” bölümünde “5746 sayılı Kanun’da yer alan gelir
vergisi stopajı teşviki uygulamasına ilişkin açıklamalar 5746 sayılı Kanun
Genel Tebliği’nde (Seri No: 4) yer almaktadır. Bu bölümdeki terkin edilecek
tutarlar toplamı “Vergiye Tabi İşlemler” bölümünde ilgili alana
aktarılmaktadır.” şeklinde bir açıklama yapılmış ve yukarıdaki paragraflarda
konumuzla alakalı düzenlemelerine yer verilen 4 seri no.lu Tebliğ hükümlerine
atıf yapılmıştır. Dolayısıyla, beyanname ekinde yer alan bildirim tablosu
düzenlenirken Tebliğ ekinde yer alan tablonun esas alınması gerekmektedir.
Diğer yandan, 28.01.2021 tarihli ve 7263
sayılı Kanun ile 4691 sayılı Kanun ve 5746 sayılı Kanun’da önemli değişiklikler
yapılmış olup 5746 sayılı Kanun’un 3/2’nci fıkrasında yapılan değişiklik de
bunlardan bir tanesidir. Söz konusu Kanun hükmü fıkranın “diğerleri için yüzde
sekseni gelir vergisinden müstesnadır” ibaresini “diğerleri için yüzde sekseni,
verilecek muhtasar beyanname üzerinden tahakkuk eden vergiden indirilmek
suretiyle terkin edilir” şeklinde değiştirmiştir. Bu değişikliğin gerekçesi
olaraksa “ar-ge ve tasarım merkezlerinde ar-ge ve tasarım personeli
istihdamı üzerindeki yükün azaltılması amaçlanmaktadır. 5746 sayılı
Kanun’un 3’üncü maddesinin ikinci fıkrasının birinci cümlesinde yapılan
değişiklik ile, gelir vergisi stopaj desteğinin işveren lehine uygulanması
gerektiği hususu netleştirilmektedir.” ifadesi yer almaktadır.
Söz konusu Kanun’un yayımı sonrasında Gelir
İdaresi Başkanlığı tarafından bir duyuru yapılarak muhtasar ve prim hizmet
beyannamesinde muhtelif yeni düzenlemeler yapıldığı belirtilmiştir. Söz konusu
yeni düzenlemelerin 5746 sayılı Kanun’a ilişkin beyanname ekinde verilen
bildirimleri de etkilediği görülmüştür. Buna göre, beyanname ekindeki yeni ek
bildirim aşağıdaki görseldeki gibidir.
Yukarıdaki
görselde, “terkin edilecek tutara ilişkin bilgiler” tablosunun “mahsup
edilebilecek asgari geçim indirimi” sütununa ilişkin paylaşılan dipnotta; bu
satırda, çalışanın medeni durumuna göre belirlenen aylık asgari geçim indirimi
tutarı gösterilecektir. Çalışanın teşvik kapsamında olmayan ücretinin
bulunması halinde, asgari geçim indirimi tutarının teşvik kapsamındaki ücrete
isabet eden kısmı yazılacaktır, denilmektedir.
Ancak,
gerek GVK gerekse 5746 sayılı Kanun’un uygulamasına yönelik olarak yayımlanan
Yönetmelik ve Genel Tebliğ düzenlemelerinde, kısmi ya da tam zamanlı çalışma
ayrımı yapılmaksızın terkin edilecek vergi tutarı, hesaplanan gelir vergisinden
asgari geçim indirimi uygulandıktan sonra kalan tutara ilgili terkin oranının
uygulanması suretiyle hesaplanmaktadır. Bunun altında yatan gerekçeyse,
çalışanlara ödenmiş olan asgari geçim indirimi tutarlarının teşvik kapsamı
dışında bırakılmak istenmesidir.
Söz
konusu yeni uygulamayla beraberse ar-ge merkezlerinde kısmi çalışma halinde
terkin edilecek verginin hesabında tutar değişmektedir. Zira, yeni düzenlenen
muhtasar ve prim hizmet beyannamesine göre terkin edilecek vergi tutarı,
hesaplanan gelir vergisinden asgari geçim indiriminin teşvik kapsamındaki
ücrete isabet eden tutarı indirildikten sonra kalan tutara ilgili terkin
oranının uygulanması suretiyle hesaplanmaktadır.
Vakanın
daha iyi anlaşılabilmesi adına aşağıda örnek bir hesaplama yapılmıştır.
Örnek:
(X) A.Ş.’nin 5746 sayılı Kanun kapsamındaki ar-ge merkezinde kısmi olarak (ayın
18 iş gününde) çalışan bekar ve lisans mezunu personelin brüt 10.000,00 TL
ücrete hak kazandığı bir senaryoda terkin edilecek vergi tutarının 7263 sayılı
Kanun öncesi ve sonrasına göre uygulaması şu şekildedir:
Hesaplama Kalemleri |
7263 sayılı Kanun
Öncesi |
7263 sayılı Kanun
Sonrası |
Brüt Ücret |
10.000,00 |
10.000,00 |
SGK İşçi Primi (%14) |
1.400,00 |
1.400,00 |
İşsizlik Sigortası İşçi Primi (%1) |
100,00 |
100,00 |
Gelir Vergisi Matrahı |
8.500,00 |
8.500,00 |
Ar-ge Kısmi Çalışma Oranı |
0,60 |
0,60 |
Ar-ge’ye İlişkin Ücret Matrahı |
5.100,00 |
5.100,00 |
Asgari Geçim İndirimi (AGİ) |
268,31 |
268,31 |
Ar-ge’ye İlişkin Hesaplanan Vergi (%15) |
765,00 |
765,00 |
Teşvikli Çalışmaya Ait AGİ |
268,31 |
160,99 |
AGİ Mahsubu Sonrası Vergi |
496,69 |
604,01 |
Terkin Oranı |
0,80 |
0,80 |
Gelir Vergisi Stopaj Teşviki |
397,35 |
483,21 |
Yukarıda yer alan
hesaplamadan da görüldüğü üzere, 7263 sayılı Kanun sonrası muhtasar ve prim
hizmet beyannamesinin yeniden düzenlenmesi sonrasında işverenlerin yararlandığı
gelir vergisi stopaj teşviki tutarı (483,21-397,55=) 85,86 TL artmaktadır. Söz
konusu artış ise kısmi çalışma halinde ar-ge dışı mesaiye ait asgari geçim
indiriminin ar-ge çalışmasına tekabül eden vergiden mahsup edilmemesi sonucu
ortaya çıkmaktadır.[2]
Sonuç olarak yapılan uygulama
değişikliğiyle, ar-ge personelinin ar-ge dışı mesaisine ait asgari geçim
indirimi tutarının işveren tarafından ar-ge kapsamındaki çalışmasına ait ücret
hesabında ödenmediği varsayılarak bu tutar da teşvik kapsamına alınmaktadır.
Dolayısıyla, 7263 sayılı Kanun’un madde gerekçesinde öngörüldüğü üzere işveren
lehine, söz konusu tutarın terkin oranı katsayısıyla çarpılmış miktarı kadar
bir teşvik artışı sağlanmaktadır.
Beyannamede yapılan
değişikliğin mevcut yasal düzenlemeler içerisinde nasıl bir dayanağa sahip
olduğu tartışma konusu olmakla beraber bu yöntem değişikliğinin 7263 sayılı
Kanun’un madde gerekçesinde yer alan ar-ge personeli istihdamının üzerindeki
vergisel yükün azaltılması ve gelir vergisi stopaj desteğinin işveren lehine
uygulanması gerektiği hususunun vurgulanması sebebiyle ortaya çıkmış olduğu sonucuna
varılabilmektedir.