01.11.2022 11:50
Bülten
Tarihi: 31.10.2022
Bülten
No: 2022/4
Konu: 321
seri no.lu Gelir Vergisi Genel Tebliği ile 311 seri no.lu Tebliğ’in “Ücret
Gelirlerinin Vergilendirilmesi” Bölümünde Bazı Değişiklikler Yapılmıştır.
30.10.2022 tarihli ve 31998 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Gelir Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 311)’nde Değişiklik
Yapılmasına Dair Tebliğ’de (Seri No: 321) yer alan düzenlemeler anılan Tebliğ'in "ücret
gelirlerinin vergilendirilmesi" başlıklı bölümünde iki temel değişiklik öngörmüştür.
Söz konusu değişikliklere ilerleyen
bölümlerde yer verilmiş olup, Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girmiştir.
Madde
1. Düzenlemeyle, Genel Yönetim İdareleri Yerine Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu
İdarelerinin Tek İşveren Olarak Değerlendirilmesine Geçilmiştir.
Daha
önce, 311 seri no.lu Tebliğ ile yapılan düzenlemede genel yönetim kapsamındaki
kamu idareleri tek işveren olarak değerlendirilmekte ve genel yönetim
kapsamında bulunan kamu idareleri ile bu idarelere bağlı, ilgili ve ilişkili
kurum ve kuruluşlarda (ticaret şirketleri hariç) çalışan personelin, yıl
içerisinde bu kapsamdaki diğer kurum ve kuruluşlardan da ücret alması veya bu
kapsamdaki diğer bir kurum ve kuruluşa nakil olması durumunda, elde ettikleri
ücretler tek işverenden alınan ücret olarak değerlendirilerek
vergilendirilmekteydi.
321
seri no.lu Tebliğ ile yapılan değişiklikle birlikte genel bütçe kapsamındaki
kamu idarelerinin tek işveren olarak değerlendirilmesi esasına geçilerek,
genel bütçe kapsamında bulunan kamu idarelerinde çalışan personelin, yıl
içerisinde bu kapsamdaki diğer kurum ve kuruluşlardan da ücret alması veya bu
kapsamdaki diğer bir kurum ve kuruluşa atama, nakil ve benzeri sebeplerle geçiş
yapması durumunda, elde ettikleri ücretler tek işverenden alınan ücret olarak
değerlendirilecek ve bu kurumlardan elde edilen ücret gelirleri kümülatif
matrah esas alınmak suretiyle vergilendirilecektir.
Madde
2. Özel Sektör İşyerlerinde Birden Fazla İşverenin Yanında Çalışanların Durumuna
Yönelik Düzenleme Yapılmıştır.
Söz konusu düzenleme hizmet
erbabının birden fazla işverenden elde ettiği ücretlerin vergilendirilmesine
ilişkin olup düzenlemeden bahsetmeden evvel 311 seri no.lu Tebliğ’in 21/1’inci
fıkrasında yer alan ve hizmet erbabının ücretlerinin birden fazla işverenden
elde edildiği kabul edilen hallere bakılması önem arz etmektedir. Buna göre, aşağıdaki
hallerde, hizmet erbabının ücretlerinin birden fazla işverenden elde edildiği
kabul edilmektedir:
a) Bir özel sektör
işvereninin yanında çalışan hizmet erbabının, yıl içerisinde bu işverenden elde
ettiği ücretinin yanı sıra, başka bir özel sektör işvereninden ya da kamu
kurum veya kuruluşundan da elde ettiği ücret gelirleri.
b) Aynı takvim yılı
içinde bir özel sektör işvereninin yanında çalışmakta iken, işten ayrılarak
başka bir özel sektör işvereninin yanında ya da kamu kurum veya kuruluşunda
çalışmaya başlanılması nedeniyle elde ettiği ücret gelirleri.
c) Aynı takvim yılı
içinde, gelir veya kurumlar vergisi mükelleflerinin yanında çalışan hizmet erbabının,
söz konusu mükelleflerin ortağı oldukları iş ortaklığı veya adi ortaklıklar
bünyesinde çalışmaya başlamaları halinde elde ettikleri ücret gelirleri.
311 seri no.lu Tebliğ’in
21/2’nci fıkrasında, hizmet erbabının birden fazla işverenden ücret geliri elde
etmesi durumunda her bir işverenden elde edilen ücretin
ayrı ayrı vergilendirileceği ve ücret matrahlarının birbiriyle
ilişkilendirilmeyeceği belirtilmiştir. Fıkranın devamında, hizmet erbabının
işveren değişikliği yapması durumunda, yeni işverenden alınacak ücretin, eski
işverenden aldığı ücret matrahı ile
ilişkilendirilmeden sıfır matrah esas alınmak suretiyle
vergilendirileceği ifade edilmiştir.
Mezkûr Tebliğ’in
21/5’inci fıkrasındaysa, ”yıl içerisinde işveren değiştiren hizmet erbabı, ücret
gelirine ilişkin gelir vergisi matrahını yeni işverenine bildirmek suretiyle
ücretinin gelir vergisi tarifesine göre kümülatif olarak
vergilendirilmesini talep edebilir. Bu durumda yeni
işveren kümülatif matrahı dikkate alarak tevkifat yapar.” düzenlemesi
yer almaktadır.
321 seri no.lu Tebliğ, mezkûr fıkranın ikinci
cümlesinden sonra gelmek üzere “hizmet erbabının talep etmesi ve
işverenlerin de kabul etmesi kaydıyla, yıl içerisinde aynı anda birden fazla
işverenden alınan ücret gelirleri de kümülatif matrah dikkate
alınarak tevkifata tabi tutulabilir.” cümlesini ekleyerek aslında yeni bir
durum yaratmamaktadır. Zira, vergi idaresi sadece aynı anda birden fazla
işverenden ücret alan hizmet erbabına yönelik yeni bir düzenleme yapmak
isteseydi bunu ayrı bir fıkrayla (maddeyle) düzenlemesi gerekirdi.
Dolayısıyla bu düzenlemenin gerek yıl içerisinde iş/işveren
değiştiren hizmet erbabı açısından gerekse de aynı anda (aynı vergilendirme
döneminde) birden fazla işverenden ücret alan hizmet erbabı açısından ele
alınması gerekmektedir. Çünkü, Tebliğ’in 21/2’nci fıkrası dikkate alındığında, birden
fazla işverenden ücret alınan durumlar için prensip itibarıyla ücret vergilemesinin
matrahların birbiriyle ilişkilendirilmeksizin ayrı ayrı yapılması esası benimsenmiştir.
Bu açıdan bakıldığında, 21/5’inci fıkradaki yeni halin bütünsel olarak
değerlendirilmesi sonucunda her iki durum için de kümülatif vergilemenin hizmet
erbabının talebi ve işverenlerin kabulü koşuluna bağlandığı anlaşılmaktadır. Zaten
aksi bir yaklaşımda bulunulması halinde, bir takvim yılında birden fazla işverenden
ücret elde eden personel açısından ayrıma gidilmesi ve verginin eşitliği
prensibine aykırı (işveren inisiyatifine dayalı vergileme yöntemi) bir durum
yaratılması söz konusu olacaktır.
Gelir İdaresi Başkanlığı da konuyu bu açıdan
değerlendirdiğinden, 31.10.2022 tarihindeki Tebliğ değişikliğine yönelik
internet sitesinde yer alan duyurusunda[1]
“Hizmet erbabının aynı takvim yılı içerisinde işveren değişikliği yaptığı
durumlarda, talep etmesi ve işverenin de kabul etmesi halinde, yeni işverenin
eski işverendeki gelir vergisi matrahını dikkate alarak kümülatif matrah
üzerinden tevkifat yapılması” gerektiği belirtilmiştir.
Saygılarımızla.
İlgili Tebliğ İçin:
https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/10/20221030-8.htm