16.12.2022 08:13
Bülten Tarihi:
16.12.2022
Bülten No:
2022/16
Konu:
Konaklama Vergisi Uygulama Genel Tebliği Düzenlemeleri
14.12.2022
tarihli ve 32043 sayılı Resmî Gazete’de Konaklama Vergisi Uygulama Genel
Tebliği yayımlanmıştır.
Tebliğ
ile 6802 sayılı Gider Vergileri Kanunu’nun yeniden düzenlenen mülga 34’üncü
maddesinde ihdas edilen konaklama vergisinin uygulamasına ilişkin usul ve
esaslar belirlenmiş ve açıklamalar yapılmıştır.
Söz
konusu Tebliğ 01.01.2023 tarihinde yürürlüğe girecek olup bültenimizde Tebliğ
ile getirilen düzenlemeler konu edilmektedir.
1. Konaklama
Vergisinin Konusu
Konaklama
vergisinin konusu özetlenecek olursa;
-Verginin
konusunu, otel, motel, tatil köyü, pansiyon, apart otel, misafirhane, kamping,
dağ evi, yayla evi gibi konaklama tesislerinde verilen geceleme hizmeti
ile
-Bu
hizmetle birlikte satılmak suretiyle konaklama tesisi bünyesinde sunulan yeme,
içme, aktivite, eğlence hizmetleri ve havuz, spor, termal ve benzeri alanların
kullanımı gibi diğer tüm hizmetler oluşturmaktadır.
-Konaklama
tesisleri bakımından bir sınırlandırma bulunmamakta olup, konaklama hizmetini
sunan bütün tesislerde verilen ve yukarıda sayılan hizmetler vergiye tabidir.
-Geceleme
hizmetinin; sağlıklı yaşam tesisleri, eğlence merkezleri gibi tesislerin
bünyesinde sunulması da vergilendirmeye etki etmemektedir.
-Herhangi
bir geceleme hizmeti sunulmayan, mola noktaları gibi tesislerde verilen
hizmetler ise vergiye tabi değildir.
-Sosyal
Hizmetler Kanunu’nun 3/1-f bendinde tanımlanan sosyal hizmet kuruluşlarınca
korunmaya, bakıma ve yardıma ihtiyacı olanlara verilen geceleme hizmetleri
verginin konusuna girmez.
-Ayrıca
bu verginin uygulanmasında hizmetten yararlananın uyruğuna ya da mukimlik
durumuna da bakılmamaktadır.
2. Geceleme
Hizmeti ve Geceleme Hizmetiyle Birlikte Sunulan Diğer Hizmetler
Anlaşılacağı
üzere, konaklama tesislerinin geceleme hizmeti vergiye tabidir.
Geceleme
hizmeti, konaklama tesisinde oda veya yer tahsis etmek suretiyle verilen,
tesiste günlük yatma, barınma ve kalma hizmetini ifade etmektedir. Konaklama
tesisi bakımından, geceleme hizmetini ifa etmeye yönelik odanın (birden
fazla kişinin bir arada konaklayabildiği odalarda yatağın) kişinin tasarrufuna
bırakılması ile hizmet sunumu başlamış olmaktadır.
Buna
göre, tesiste konaklamayanlara yani geceleme hizmeti almayanlara verilen
hizmetler vergiye tabi değildir. Örneğin, otelin bünyesinde
bulunan restoranda otelde konaklamayanlara bedeli mukabili yemek hizmeti
verilmesi halinde, bu hizmet konaklama vergisine tabi değildir. Yine, otelin
bünyesinde bulunan SPA ve yüzme havuzu alanlarında, otelde konaklamayanlara
günübirlik hizmet verilmesi halinde bu hizmet konaklama vergisine tabi
değildir.
Söz
konusu tesislerde geceleme hizmetinden bağımsız olarak sunulan sünnet,
düğün, kokteyl, toplantı, kongre, sempozyum ve benzeri organizasyon hizmetleri
de verginin kapsamında değildir. Bu tip hizmetlerin konaklamayı içerecek
şekilde sunulması halinde, düzenlenen faturada organizasyon hizmetinin mahiyeti
ve tutarının açıkça gösterilmesi veya bu hizmet için ayrıca fatura düzenlenmesi
halinde bu hizmetler üzerinden konaklama vergisi hesaplanmayacaktır. Bu durumda
vergi, sadece konaklama hizmetleri üzerinden alınacaktır.
Konaklama
tesislerinde geceleme hizmetiyle birlikte konsept olarak pazarlanmak ve/veya
satılmak suretiyle tesis bünyesinde sunulan tüm diğer hizmetler konaklama
vergisine tabidir. Örneğin, konaklama tesisi bünyesinde
bulunan eğlence salonunda verilen ve ayrıca fiyatlandırılıp konaklayana bedeli
mukabili sunulan eğlence hizmetleri, geceleme hizmeti ile satılmaması durumunda
konaklama vergisine tabi değildir. Diğer taraftan, konaklayana konaklama
bedeline dahil edilerek konsept dahilinde sunulan bu türden eğlence hizmetleri
vergiye tabidir.
Ayrıca,
geceleme hizmeti kapsamında verilmesi ve geceleme hizmetine dâhil edilmesi
mutat olan tüm hizmetler de vergiye tabidir. Buna göre, geceleme hizmetiyle
birlikte pazarlanmak ve/veya satılmak suretiyle tesis bünyesinde sunulan
hizmetler, düzenlenen faturada ayrıca gösterilmesine ya da bu hizmetler için
ayrıca fatura düzenlenmesine bakılmaksızın, konaklama vergisine tabidir. Örneğin,
oda-kahvaltı konaklama seçeneğinde yer alan kahvaltı hizmetini, düzenlediği
konaklama faturasında ayrıca gösterse ya da bu hizmet için ayrıca fatura
düzenlese dahi, geceleme hizmetiyle birlikte pazarlanmak veya satılmak
suretiyle tesis bünyesinde sunulan söz konusu hizmet konaklama vergisine
tabidir.
Geceleme
hizmetiyle birlikte sunulan tüm diğer hizmetlerin, tesisin kendi imkânlarıyla
veya tesis tarafından kısmen ya da tamamen tesis bünyesi dışından temin
edilerek sunulmasının vergi uygulamasına etkisi bulunmamaktadır.
Tesis
bünyesi dışındaki hizmetleri de kapsayacak şekilde yapılan konsept satışlarda ayrıca
fatura düzenlenmesi veya bu hizmetlere ilişkin bedellerin konaklama hizmeti
nedeniyle düzenlenecek faturada ayrıca gösterilmesi halinde bu hizmetler üzerinden
konaklama vergisi hesaplanmayacaktır. Bu durumda, vergi, sadece konaklama
hizmetleri üzerinden alınacaktır.
Günlük
gecelemelerde kişinin gecelemeyi tamamlamaksızın tesisten ayrılmasının
vergilendirmeye tesiri yoktur. Dolayısıyla, böyle bir durumda geceleme
tamamlanmamış olsa dahi konaklama faturasında konaklama vergisinin hesaplanması
gerekmektedir.
Ayrıca,
birden fazla günü kapsayan gecelemelerde fiilen hizmetin sunulduğu günler esas alınarak
geceleme hizmetinin sunulmadığı günler için vergi aranmayacaktır. Örneğin,
tesise yedi gün boyunca konaklamak amacıyla gelen bir kişinin, üç günlük
geceleme bedelini ödeyerek tesisten ayrılması halinde vergi, kişinin tesiste
gecelediği günler (üç gün) için hesaplanacaktır.
3. Vergiyi
Doğuran Olay
Konaklama vergisinde vergiyi doğuran olay, verginin
konusuna giren hizmetlerin sunulması ile meydana gelmekte olup hizmetin
sunulmasından önce fatura veya benzeri belgeler düzenlenmesi hallerinde vergiyi
doğuran olay gerçekleşmemektedir.
Ayrıca,
bedelin bir kısmının veya tamamının hizmetin sunumundan önce veya sonra tahsil
edilmesinin veya hiç tahsil edilmemesinin vergiyi doğuran olaya tesiri yoktur.
Tesis
tarafından acentaya yapılan satışlarda da satış aşamasında vergi doğmamaktadır.
Aynı şekilde acentanın müşterilere satışı aşamasında da konaklama tesisi
bakımından vergiyi doğuran olay gerçekleşmez.
Buna göre gerek acentalar üzerinden gerekse doğrudan
konaklama tesisleri tarafından satışa konu edilen hizmetlerde, hizmetin
konaklayana sunulması ile vergiyi doğuran olay gerçekleşmektedir.
Birden
fazla vergilendirme dönemine sirayet eden hizmetlerde,
ilgili vergilendirme dönemlerinde verilen hizmetler bakımından, konaklama
hizmetinin bitiş (tesisten çıkış) tarihinin hizmet sunumundan önce belli olması
durumunda hizmetin son gününün (çıkış günü) rastladığı vergilendirme dönemi,
böyle bir belirleme olmaması halinde ise hizmetin sunumunun yapıldığı günlere
ilişkin her vergilendirme döneminin son günü itibarıyla vergiyi doğuran olay
gerçekleşmiş sayılacaktır.
Örneğin, konaklayan
kişi 30.07.2023-05.08.2023 tarihleri arasında konaklama tesisinde kalacağını
öngördüğü taktirde vergiyi doğuran olay Ağustos/2023 vergilendirme dönemi için
gerçekleşecekken kişinin böyle bir öngörüsü olmadığı taktirde vergiyi doğuran
olay, 30.07.2023-31.07.2023 tarihli konaklamalar için Temmuz/2023’te,
01.08.2023-05.08.2023 tarihli konaklamalar içinse Ağustos/2023’te
gerçekleşecektir. (Tebliğ’in V/A. bölümünde yer alan ve birden fazla
vergilendirme dönemine sirayet eden hizmetlerin yer aldığı Örnek 2’nin bu
düzenleme dikkate alınarak hazırlandığı anlaşılmaktadır.)
Konaklama
hizmetlerinin karşılıksız veya bedelsiz sunulması hallerinde de vergiyi
doğuran olay gerçekleşmiş sayılacaktır ancak tesis personelinin kullanımına tahsis
edilmiş yerlerde gecelemesi bu kapsamda değerlendirilmeyecek ve vergiye tabi
olma durumu söz konusu olmayacaktır.
4.
Verginin Mükellefi
Konaklama
vergisinin mükellefi verginin konusuna giren hizmetleri sunanlardır ve
bu verginin, ilgili gerçek veya tüzel kişiler adına tarh olunması
gerekmektedir.
Dolayısıyla
konaklama vergisinin mükellefi, konaklama hizmetlerinin sunulduğu tesisi
fiilen işletenler olup tesisin mülkiyetinin işletene ait olup olmamasının,
tesisin kamu veya özel sektör, gerçek veya tüzel kişiler ya da tüzel kişiliği
bulunmayan teşekküller tarafından işletilmesinin mükellefiyete tesiri yoktur.
Söz
konusu vergi mükellefiyetinin, konaklama tesisinin tamamen veya kısmen
işletmeye hazır hale getirilmesiyle birlikte faaliyete başlanılmadan önce tesis
ettirilmesi gerekmektedir.
5. Vergiden
Müstesna Olan Hizmetler
Kanun’un
34/7-a bendine göre, öğrenci yurtları, pansiyonları ve kamplarında
öğrencilere verilen hizmetler vergiden müstesnadır. Buna göre, istisna,
ilgili mevzuat hükümlerine göre öğrencilere barınma hizmeti sunmak amacıyla
işletilen öğrenci yurdu veya pansiyonları ile münhasıran öğrencilerin sosyal,
kültürel, sanatsal ve sportif faaliyetlerde bulunabildiği öğrenci kamplarında
sunulan hizmetler için uygulanır.
Kanun’un 34/7-b bendinde diplomatik istisna
hükümleri yer almaktadır. Buna göre karşılıklı olmak kaydıyla yabancı
devletlerin Türkiye’deki diplomatik temsilcilikleri, konsoloslukları ve
bunların diplomatik haklara sahip mensupları ile uluslararası anlaşmalar gereğince
vergi muafiyeti tanınan uluslararası kuruluşlar ve mensuplarına verilen
hizmetler vergiden müstesnadır.
6.
Konaklama Vergisinin Matrahı
Konaklama
vergisinin matrahı, verginin konusuna giren hizmetler karşılığında, KDV
hariç, her ne suretle olursa olsun alınan veya bu hizmetler için borçlanılan
para, mal ve diğer suretlerde sağlanan ve para ile temsil edilebilen menfaat,
hizmet ve değerler toplamıdır.
Buna
göre, konaklama vergisi matrahına KDV dahil edilmeyecektir.
Sunulan
konaklama hizmetlerine ilişkin vade farkı, fiyat farkı, kur farkı, faiz,
prim gibi çeşitli gelirler ile benzer adlar altında sağlanan her türlü menfaat,
hizmet ve değerler de matraha dâhildir.
Bedelin
döviz ile hesaplanması halinde döviz, vergiyi doğuran olayın
meydana geldiği tarihte geçerli olan TCMB döviz alış kuru üzerinden TL’ye
çevrilecektir. TCMB tarafından Resmî Gazete’de ilan edilmeyen dövizlerin TL’ye
çevrilmesinde vergiyi doğuran olayın meydana geldiği tarihteki cari kur
esas alınacaktır.
Konaklama
hizmetinin müşteriye acenta tarafından konaklama vergisi dahil satılması ve bu
durumun konaklama tesisine ispat ve tevsik edilmesi şartıyla, konaklama
vergisi konaklama tesisi tarafından konaklama hizmetine ilişkin acentaya
düzenlenecek faturada gösterilecektir.
Böylece
acenta tarafından müşteriden tahsil edilen konaklama vergisi, konaklama tesisi
tarafından acentaya düzenlenecek faturada hesaplanacak olan konaklama vergisi
karşılığında verginin mükellefi olan konaklama tesisi işletene aktarılmış
olacaktır.
Örneğin, bir
konaklama tesisinin üç günlük geceleme hizmetini acentaya KDV hariç 20.000
TL’ye, acentanın ise söz konusu geceleme hizmetini müşterisine tüm vergiler
dahil 24.000 TL’ye satmış olduğunu varsayalım. Eğer acenta, satış bedelinin
içerisine konaklama vergisinin dahil olduğunu (konaklama vergisinin matrahı 20.000
TL, konaklama vergisi ise 20.000*0,02=400 TL olarak hesaplanacaktır), yani
müşterisinden tahsil edeceği 24.000 TL’lik bedel içerisinde 400 TL konaklama
vergisinin de bulunduğunu ispat ve tevsik ederse, hizmetin sunumuyla birlikte
konaklama tesisi tarafından acentaya düzenlenecek olan faturada 400 TL
konaklama vergisi hesaplanacaktır. Acentanın satış bedeli içerisinde konaklama
vergisi bulunmadığı taktirde, konaklama tesisi tarafından konaklayan kişiye konaklama
hizmetinin sunulmasını takiben sadece konaklama vergisine ilişkin fatura düzenlenerek
(20.000*0,02=) 400 TL konaklama vergisi hesaplanacaktır.
Mükellefin,
konaklama hizmetine ilişkin düzenlediği faturada ayrıca gösterdiği ticari
teamüllere uygun iskontoların konaklama vergisi matrahından indirilmesi
mümkündür.
7.
Konaklama Vergisi Matrahında Emsal Bedel ve Objektif Yöntem Esası
6802
sayılı Kanun’un 34’üncü maddesinde konaklama vergisinin matrahının tespitinde emsal
bedel, bu bedelin Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre tespit edilmesi ve konaklama
hizmeti ile diğer hizmet bedellerinin objektif yöntemlerle belirlenmesine
ilişkin hükümler bulunmamasına rağmen Bakanlık, Uygulama Genel Tebliği ile
mevzu bahis hususları düzenlemektedir.
Tesis
bünyesi dışındaki hizmetleri de kapsayacak şekilde yapılan ve hizmet sunumları
ayrı faturalandırılan veya aynı faturada ayrıca gösterilen satışlarda, konaklama
vergisi matrahının, konaklama hizmetine ilişkin emsal bedelden düşük olmamak
üzere, konaklama hizmeti ile tesis bünyesi dışında sunulan diğer
hizmetlerin bedellerinin objektif bir yöntemle belirlenmesi suretiyle
tespit edilmesi gerekmektedir.
Aynı
şekilde, toplantı, kongre, sempozyum ve benzeri organizasyon hizmetlerinin
konaklamayı içerecek şekilde sunulması durumunda, konaklama vergisi matrahının,
konaklama hizmetine ilişkin emsal bedelden düşük olmamak üzere,
organizasyon ve konaklama hizmetlerinin bedellerinin objektif yöntemle
belirlenmesi suretiyle tespit edilmesi gerekir.
Konaklama
hizmetine ilişkin bedelin mal, menfaat, hizmet gibi paradan başka değerler
olması halinde matrah, Vergi Usul Kanunu’nun 267’nci maddesi hükümlerine
göre tespit olunacaktır.
Mükellefin
hizmet satış bedelinin emsal bedeline göre açık bir şekilde düşük olduğu ve bu
düşüklüğün mükellefçe haklı bir sebeple açıklanamadığı hallerde matrah
olarak emsal bedel esas alınacaktır. Tesisi işletenler ile yakınlarına,
personeline veya üçüncü kişilere bedelsiz verilen konaklama hizmetinde de matrah
olarak emsal bedel esas alınacaktır.
8.
Verginin Oranı ve Cumhurbaşkanının Yetkisi
Kanun’un
34/5’inci fıkrası uyarınca, konaklama vergisinin oranı %2’dir.
Aynı
fıkra uyarınca Cumhurbaşkanı, bu oranı bir katına kadar artırmaya (%4),
yarısına kadar indirmeye (%1) ve bu sınırlar içinde farklı oranlar (%1-%4)
tespit etmeye yetkilidir.
9.
Verginin Belge Üzerinde Gösterilmesi
Kanun’un
34/6’ncı fıkrası uyarınca, konaklama vergisi, konaklama tesislerince
düzenlenen fatura ve benzeri belgelerde ayrıca gösterilecektir.
Bu vergiden
herhangi bir ad altında indirim yapılamayacaktır.
Dolayısıyla belge üzerinde hesaplanan konaklama vergisinden gider/maliyet/vergi
vb. adlarla hesaplanan vergiyi azaltan bir indirim yapılması mümkün olmayacaktır.
Yine
bu vergi, KDV matrahına dâhil edilmeyecektir.
Hizmetin
sunumundan önce fatura ve benzeri belge düzenlense dahi, bu belgede konaklama
vergisi de gösterilmeyecektir.
10.
Vergilendirme İşlemleri
Konaklama
vergisinde vergilendirme dönemi, faaliyette bulunulan
takvim yılının birer aylık dönemleri olup her bir vergilendirme dönemine ait
konaklama vergisi, vergilendirme dönemini takip eden ayın yirmi altıncı günü
akşamına kadar KDV yönünden bağlı olunan vergi dairesine, KDV mükellefiyeti
bulunmayanlarca ise tesisin bulunduğu yer vergi dairesine beyan edilip
ödenecektir.
KDV
mükellefiyeti bulunan mükellefler işlettikleri tüm konaklama tesislerinin
hesapladığı toplam vergiyi, KDV yönünden bağlı bulundukları vergi dairesine
verecekleri tek beyannameyle beyan ederler.
KDV
mükellefiyeti bulunmayanlar, her bir konaklama tesisinin hesapladığı vergiyi,
konaklama tesisinin bulunduğu yerdeki vergi dairesine verecekleri beyanname ile
beyan ederler. Bunlar, birden fazla konaklama tesisi için tek mükellefiyet
tesis ettirmeleri durumunda, konaklama tesislerinin hesapladığı toplam vergiyi
tek beyannameyle beyan ederler.
Konaklama
vergisi mükellefleri, bir vergilendirme döneminde vergiye tabi işlemleri
bulunmasa dahi bu dönemlerle ilgili olarak beyanname vermek zorundadır.
11.
Fazla veya Yersiz Hesaplanan ve Hazineye Ödenen Konaklama Vergisi
Konaklama
vergisinin yersiz veya fazla hesaplanması durumunda gerek mükellef gerekse
alıcı/konaklayan nezdinde işlemin söz konusu vergi uygulanmadan önceki hale
döndürülmesi esastır.
Bu
bakımdan, fazla veya yersiz olarak hesaplanan vergi, öncelikle mükellef
tarafından alıcıya/konaklayana iade edilecek ve ilgili dönem beyanları
düzeltilecek olup, mükellefin söz konusu işlemleri yapmasını takiben fazla
veya yersiz hesaplanan ve Hazineye ödenen verginin iadesi, nakden ya da bu
dönemdeki veya gelecek dönemlerdeki vergi borçlarına mahsuben talep
edilebilecektir.
Saygılarımızla.
Konaklama
Vergisi Uygulama Genel Tebliğine aşağıdaki bağlantılardan erişilebilir:
https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/12/20221214-6.htm
https://gib.gov.tr/node/164818